Åbenhedskomitéen arbejder på at bryde
lukketheden om arbejdet i Offentlighedskommissionen.
Offentlighedskommissionens formand Hans Gammeltoft-Hansen som også er
Folketingets Ombudsmand optræder som en vanetænkende dansk
embedsmand og har derfor helt i overensstemmelse med danske
hemmelighedstraditioner og angiveligt gennem manglende vejledning om
fortrolighed og tavshedspligt til Offentlighedskommissionens medlemmer
pålagt medlemmerne
tavshedspligt. Det skal i parentes bemærkes, at institutionen Folketingets
Ombudsmand er en af de få offentlige institutioner som ikke er
underlagt Offentlighedsloven, samt at institutionen selv vælger,
hvilke sager den vil beskæftige sig med og siden afrapportere i
Ombudsmandens årlige beretning til Folketinget.
Åbenhedskomitéen finder, at det er et paradoks, at
skabelsen af fremtidens åbne samfund med borgeres og presses adgang
til at kontrollere myndighederne, skal forgå i hemmelighed og helt
under myndighedernes kontrol. Mange spørgsmål rejser sig i den
forbindelse. Hvem har Justitsministeriet indkaldt som medlemmer til
dette vigtige arbejde? Hvem repræsenterer hhv. forvaltningssystemet,
borgerne og pressen? Hvordan er balancen i kommissionen? Hvilke
holdninger har disse medlemmer med sig, når de mener, at åbenhed
gennemføres i hemmelighed? Hvem skal i øvrigt være med til at
præge den fremtidige Offentlighedslov?
Åbenhedskomitéen er opsat på at få indsigt i
disse spørgsmål og mange andre. Derfor har vi med Offentlighedsloven
i hånden begæret aktindsigt i Offentlighedskommissionens arbejde.
Indtil videre uden held. Offentlighedskommissionen har under
vejledning af Folketingets Ombudsmand kategorisk afvist enhver form
for aktindsigt med henvisning til Offentlighedslovens § 2.
Aktindsigtsbegæringen har været i gennem en behandling, som vi kort
og godt må betegne som "uorden i sagen". Vi har korresponderet med
Offentlighedskommissionen siden begyndelsen af september 2003 og til
trods for en 10-dages svarfrist for forvaltningen, er det stadig ikke
lykkedes komitéen at få et endeligt svar. 4 gange har vi måtte
rykke for svar og undervejs har vi måtte bede
Offentlighedskommissionen om at genoptage sagen pga. fejl.
Aktindsigtsbegæringen er endnu ikke er helt
færdigbehandlet i Offentlighedskommissionen. Vi har dog fundet det
udsigtsløst at afvente yderligere svar og har derfor d. 25.
november 2003 valgt at indbringe afvisningen af vores aktindsigt for
Folketingets Ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen (også formand for
Offentlighedskommissionen). Det er vores påstand, at
Offentlighedslovens § 2 om undtagelse fra aktindsigt i
lovforberedende arbejde, ikke kan bruges til en hel eller delvis
afvisning af vores begæring om aktindsigt. Undtagelsesbestemmelsens
formål er at beskytte den lovgivningspolitiske proces.
På baggrund af tidligere udtalelser fra
Folketingets Ombudsmand vedrørende beskyttelse af lovforberedende
arbejder, mener vi, at følgende taler imod hel eller delvis
påberåbelse af Offentlighedslovens § 2:
- Offentlighedskommissionen
har ikke et snævert beskrevet kommissorium.
- Offentlighedskommissionen
har ikke fastsat en deadline for sit arbejde.
- Kun
den lovgivningspolitiske proces i kommissionsarbejde bør
beskyttes.
- Åbenhedskomitéen
har en særlig interesse i at kunne følge
Offentlighedskommissionens arbejde (meroffentlighed).
- Udlevering
af Offentlighedskommissionens journalliste ses ikke at hindre
beskyttelse af den lovgivningspolitiske proces.
D. 10. december 2003 meddelte Hans Gammeltoft-Hansen, både Ombudsmand og formand for Offentlighedskommissionen, at han anser sig
for inhabil og at han, som anført i Ombudsmandslovens § 29, har meddelt dette til Folketingets Retsudvalg. Det er nu op til
Retsudvalget at afgøre, hvad der nu skal ske. Ombudsmanden, som i sin
daglige praksis hjælper pressen og borgerne med at få myndighederne til at efterleve Offentlighedsloven er kommet i en alvorlig knibe.
Hans fornemmeste opgave består i, at kontrollere den offentlige forvaltning, og dermed bl.a. sikre den størst mulige åbenhed. Nu har
han som formand for Offentlighedskommissionen skiftet indstilling til netop denne åbenhed i den offentlige forvaltning. Han er i stedet
blevet tilhænger af en altomfattende lukkethed, som ligner den hemmelighedskultur, der burde være udfaset ved enevældens
afskaffelse i 1849. Det kunne være
fristende at konkludere, at når formanden for
Offentlighedskommissionen, som i dette tilfælde også er Ombudsmand,
har valgt at videreføre den danske hemmelighedskultur, skyldes det,
at han gennem 5 års arbejde i Rigsadvokaturen og Flygtningenævnet
selv har været en del af kulturen. Men så enkelt er det nok ikke. En
anden og mere realistisk forklaring er måske, at Ombudsmanden er
bevidst om, at hans udtalelser ikke vil blive mødt med velvilje i
Folketinget, hvis de fører til stigende omkostninger på
statsbudgettet. Ombudsmanden er i bund og grund
Folketingets mand og det er Folketinget, som afgør, hvor meget det
vil kontrolleres. Hvis Folketinget ikke er tilfreds med Ombudsmanden,
kan han afskediges efter det førstkommende Folketingsvalg.
Ombudsmanden er under et tungt åg og har med sin dobbeltrolle ikke
gjort tingene lettere for sig selv og brugerne af Offentlighedsloven.
Nedenfor kan man følge Åbenhedskomitéens foreløbige korrespondance med Offentlighedskommissionen og senest
Folketingets Ombudsmand. Hør interview af Hans
Gammeltoft-Hansen på DR P1 Koplevs krydsfelt 2005.03.10: http://www.dr.dk/p1/koplev/tidligere.asp?action=showarticle&id=39035 Offentlighedskommissionen
Klage til
Folketingets Ombudsmand over Offentlighedskommissionen
|
2005.06.08 |
Sætteombudsmand
Hans Würtzen's udtalelse om Offentlighedskommissionens
lukkethed og sagsbehandling |
|
|
2005.04.24 |
Åbenhedskomitéens
replik til Offentlighedskommissionens svar af 2004.02.09 |
|
|
2004.12.22 |
Bilag
5 til Hans Würtzen's brev af 2004.12.22: Ombudsmandens notat
af 2002.05.13 vedrørende indsigt i oplysninger og sager hos
Folketingets Ombudsmand efter principperne i persondataloven,
forvaltningsloven og offentlighedsloven |
|
|
2004.12.22 |
Bilag
4 til Hans Würtzen's brev af 2004.12.22: Offentlighedskommissionens
kommissorium af 2002.05.16 |
|
|
2004.12.22 |
Bilag
3 til Hans Würtzen's brev af 2004.12.22: Offentlighedskommissionens
sammensætning af 2003.11.26 |
|
|
2004.12.22 |
Bilag
2 til Hans Würtzen's brev af 2004.12.22: En til lejligheden
oprettet sagsfortegnelse visende de dokumenter, som indgår i
Sætteombudsmandens sag |
|
|
2004.12.22 |
Bilag
1 til Hans Würtzen's brev af 2004.12.22: Offentlighedskommissionens
replik af 2004.02.09 til
Åbenhedskomitéens klage af 2003.11.25 |
|
|
2004.12.22 |
Sætteombudsmand
Hans Würtzens fremsendelse Offentlighedskommissionens svar af
2004.02.09 på Åbenhedskomitéens klage over
Offentlighedskommissionens afslag på aktindsigt mhp.
kontradiktion samt en sagsfortegnelse og 3 øvrige bilag |
|
|
2004.11.11 |
Åbenhedskomitéen
anmoder på ny Sætteombudsmand om journalliste |
|
|
2004.11.10 |
Sætteombudsmand
Hans Würtzen's fremsendelse af Offentlighedskommissionens
supplerende udtalelser af 2004.05.26 til Åbenhedskomitéen |
|
|
2004.10.08 |
Retsudvalget
meddeler, at ny Sætteombudsmand Hans Würtzen vil behandle Åbenhedskomitéens
klage over Offentlighedskommissionen |
|
|
2004.09.20 |
Sætteombudsmand
Holger Kallehauge meddeler retsudvalget, at han er inhabil i
behandlingen af Åbenhedskomitéens
klage over Offentlighedskommissionen |
|
|
2004.09.20 |
Sætteombudsmand
Holger Kallehauge opgiver at behandle Åbenhedskomitéens
klage over Offentlighedskommissionen |
|
|
2004.08.19 |
Åbenhedskomitéen
klager over Sætteombudsmandens manglende habilitet |
|
|
2004.08.19 |
Sætteombudsmand
Holger Kallehauge's svar til Åbenhedskomitéen om egen habilitet |
|
|
2004.08.15 |
Åbenhedskomitéen
anmoder på ny Sætteombudsmand om journalliste |
|
|
2004.08.12 |
Åbenhedskomitéen
anmoder på ny Sætteombudsmand om redegørelse om hans overvejelser om egen habilitet |
|
|
2004.08.11 |
Sætteombudsmand
Holger Kallehauge's svar til Åbenhedskomitéen om egen habilitet |
|
|
2004.08.10 |
Åbenhedskomitéen
anmoder Sætteombudsmand om aktindsigt i hans noterede
overvejelser om egen habilitet |
|
|
2004.08.08 |
Sætteombudsmand
Holger Kallehauge's fremsendelse af Offentlighedskommissionens
supplerende udtalelser af 2004.05.26 til Åbenhedskomitéen |
|
|
2004.02.12 |
Åbenhedskomitéen
oplyser Sætteombudsmand om den delvise aktindsigt uden journalliste i sag om egen
aktindsigt |
|
|
2004.01.26 |
Sætteombudsmand
Holger Kallehauge's supplerende høringsskrivelse til
Offentlighedskommissionen |
|
|
2004.01.19 |
Åbenhedskomitéen
oplyser Sætteombudsmand om den delvise aktindsigt uden journalliste i sag om egen
aktindsigt |
|
|
2004.01.12 |
Sætteombudsmand
Holger Kallehauge's høringsskrivelse til
Offentlighedskommissionen |
|
|
2003.12.10 |
Folketingets
ombudsmands brev til Retsudvalget vedrørende
Åbenhedskomitéens klage over manglende imødekommelse
af aktindsigt af 2003.10.02 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.12.10 |
Folketingets
ombudsmands svar på klage over manglende imødekommelse
af aktindsigt af 2003.10.02 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.11.25 |
Åbenhedskomitéens
klager til Folketingets Ombudsmand over
Offentlighedskommissionens manglende imødekommelse af komitéens
aktindsigtsbegæring |
|
|
2003.11.10 |
Åbenhedskomitéens
rykker for svar på aktindsigtsbegæring af 2003.10.02 til
Offentlighedskommissionen i egen aktindsigt |
|
|
2003.10.25 |
Åbenhedskomitéens
beder om genoptagelse aktindsigtsbegæring af 2003.10.02 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.10.25 |
Folketingets
ombudsmands svar på begæring aktindsigt af 2003.10.02 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.10.17 |
Åbenhedskomitéens
rykker for svar på aktindsigtsbegæring af 2003.10.02 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.10.02 |
Åbenhedskomitéens
beder om fornyet behandling af aktindsigtsbegæring af 2003.09.10 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.10.01 |
Offentlighedskommissionens
svar på begæring aktindsigt af 2003.09.10 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.09.30 |
Åbenhedskomitéens
rykker for svar på aktindsigtsbegæring af 2003.09.10 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.09.23 |
Åbenhedskomitéens
rykker for svar på aktindsigtsbegæring af 2003.09.10 i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.09.10 |
Åbenhedskomitéens
aktindsigtsbegæring i Offentlighedskommissionens
arbejde |
|
|
2003.09.09 |
Åbenhedskomitéens
pressemeddelelse om pålagt tavshedspligt i
Offentlighedskommissionen |
|
|
|
|
|
Statsministeren bebuder
styrkelse af offentlighedsloven - Offentlighedskommission
nedsat
|
Åbenhedskomitéen tilbyder at
deltage i kommissionsarbejde mhp. at styrke
offentlighedsloven, som bebudet af statsminister Anders
Fogh Rasmussen. Åbenhedskomitéen ønsker at medvirke
til indføre offentlighedsbegrebet i al offentlig
virksomhed samt at fjerne de faldgrupper, der er i den
nuværende offentlighedslov. Derfor har
Åbenhedskomitéen rettet henvendelse til såvel
statsminister Anders Fogh Rasmussen som justitsminister
Lene Espersen. Læs om hvem, der
sidder i Offentlighedskommissionen og om hvad et enkelt
medlem af kommissionen mener om den nuværende
Offentlighedslov.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004.10.21 |
DR
P1
Orientering Lyt her :Udkast
til ny offentlighedslov
Jesper Tynell fra DR interviewer Ombudsmanden.
Offentlighedskommissionen, der skal komme med udkast til en ny
offentlighedslov - er blevet sat til at overveje at begrænse
befolkningens indsigt i ministrenes arbejde. Kommissionens
formand, Hans Gammeltoft-Hansen, der også er
Folketingets Ombudsmand, vil under ingen omstændigheder afsløre,
hvad kommissionen er på vej til at anbefale. |
|
|
2004.09.30 |
Foreningen
af undersøgende journalisters (FUJ) nyhedsbrev af august 2004: "Lukket
møde med tre af Offentlighedskommissionens medlemmer"
FUJ's hjemmeside |
|
|
2004.09.27 |
Foreningen
af undersøgende journalister (FUJ) afslår at give
dispensation til Åbenhedskomitéen om optagelse i foreningen |
|
|
2004.09.21 |
"Sætteombudsmanden
går" |
|
|
2004.09.03 |
Åbenhedskomitéen
ansøger om optagelse i foreningen
af undersøgende journalister (FUJ) |
|
|
2004.08.14 |
Artikel
i Information: "Landsdommer
Kallehauge og det pletfri sværd" |
|
|
2004.08.12 |
Artikel
i Information: "Hvor
pletfrit og rent svinges fru Justitias sværd" |
|
|
2003.12.28 |
Artikel i BT: "Godt gået. I åbenhedens tjeneste"
På avisens bagside |
|
|
2003.12.26 |
Artikel
i BT: "Grotesk lukkethed i sag om åbenhed" |
|
|
2003.12.20 |
Åbenhedskomitéens
kronik: "Ombudsmanden i knibe" |
|
|
2002.11.24 |
Offentlighedskommissionsmedlem
Ebbe Dal's læserbrev i Jyllands-Posten:
"Offentlighedsloven angår os alle" |
|
|
2002.10.16 |
Kommunernes
Landsforening: "Offentlighedskommissionen
har nu indledt sit arbejde" |
|
|
2002.08.30 |
Åbenhedskomitéens
læserbrev i Jyllands-Posten: "Lang ventetid
på lovrevision" |
|
|
2002.08.28 |
DSF´s
hjemmeside: "Offentlighedskommission
nedsat" |
|
|
2002.08.07 |
Åbenhedskomitéens
første forslag til forbedring af loven |
|
|
2002.07.31 |
Åbenhedskomitéens
læserbrev i Information: "Åbne
kommissionsdøre" |
|
|
2002.08.02 |
Hvem
er hvem i Offentlighedskommissionen |
|
|
2002.05.17 |
Åbenhedskomitéens
pressemeddelelse om tilbudet til Statsminister
Anders Fogh Rasmussen |
|
|
2002.05.17 |
Kommissorium for Offentlighedskommission |
|
|
2002.05.17 |
Justitsministeriet
nedsætter Offentlighedskommission |
|
|
2002.05.11 |
Leder
i Information: "Ædedolkenes klub" |
|
|
2002.05.08 |
Åbenhedskomitéens
tilbud i brev til Statsminister Anders Fogh
Rasmussen |
|
|
2002.05.02 |
Artikel
i Ekstrabladet: "Bravo, statsminister" |
|
|
2002.04.03 |
Artikel
i Ekstrabladet: "Kære statsminister" |
|
|