"
...
Formålet med bestemmelserne i offentlighedsloven om, at
adgangen til aktindsigt som udgangspunkt også omfatter
indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser
vedrørende den pågældende sags dokumenter er dobbelt. For det
første skal den aktindsigtssøgende herigennem kunne få
oplysninger om sagens samlede behandling hos myndigheden. For det
andet - og væsentligst - er formålet at give den
aktindsigtssøgende mulighed for at kontrollere, om den
aktindsigtssøgende har fået aktindsigt i samtlige de
dokumenter, den pågældende mener at have krav på aktindsigt i.
Jeg henviser herved til Folketingstidende 1963-64, tillæg A, sp.
1354, Eilschou Holm: Offentlighedsloven (1970), s. 60,
betænkning. 857/1978 om offentlighedslovens revision, s. 142,
Justitsministeriets vejledning om offentlighedsloven (1986), pkt.
20, Justitsministeriets vejledning om forvaltningsloven (1986),
pkt. 57, Asbjørn Jensen m. fl.: Offentlighedsloven (1986), s
88-89, Asbjørn Jensen m.fl.: Forvaltningsloven (1987), s. 127,
samt Folketingstidende 1985-86, tillæg A, sp. 138 og - især -
sp. 214. ...
Efter min opfattelse har forvaltningsmyndigheden således pligt
til ex officio (uopfordret - red.) at meddele den
aktindsigtssøgende aktindsigt i de i offentlighedslovens § 15,
stk. 1, nr. 2, og forvaltningslovens § 10, stk. 1, nr. 2,
omhandlede dokumenter samtidig med, at der i øvrigt meddeles
aktindsigt i sagen.
..."
|