Sagens kerne er, at Gladsaxe kommune
ikke systematisk journaliserer sine sager. I visse
forvaltningsafsnit journaliseres overhovedet ikke. Dette
blev påklaget til Tilsynsrådet i Københavns Statsamt i
januar 1993, som afviste at behandle sagen, da der efter
Tilsynsrådets opfattelse var tale om et klage over et
forhold, som ikke er underlagt lovgivningen, men
udelukkende begrebet "god forvaltningsskik".
God forvaltningsskik er et forhold som Folketingets
ombudsmand fastlægger. Sagen
blev efterfølgende indbragt for Folketinget ombudsmand.
I sin beretning fra 1989 skriver han bl.a.: side 247:
"At der ligeledes skal
meddeles aktindsigt i fortegnelser vedrørende den
pågældende sags dokumenter skyldes bl.a. hensynet
til, at den, der anmoder om aktindsigt, bl.a. ved
hjælp af disse fortegnelser kan kontrollere, om der
er meddelt aktindsigt i samtlige ind- og
udjournaliserede dokumenter i sagen."
side 268:
"Formålet med bestemmelserne
i offentlighedsloven om, at adgangen til aktindsigt
som udgangspunkt også omfatter indførelser i
journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende
den pågældende sags dokumenter er dobbelt. For det
første skal den aktindsigtssøgende herigennem kunne
få oplysninger om sagens samlede behandling hos
myndigheden. For det andet - og væsentligst - er
formålet at give den aktindsigtssøgende mulighed
for at kontrollere, om den aktindsigtssøgende har
fået aktindsigt i samtlige de dokumenter, den
pågældende mener at have krav på aktindsigt i. Jeg
henviser herved til Folketingstidende 1963-64,
tillæg A, sp. 1354, Eilschou Holm:
Offentlighedsloven (1970), s. 60, betænkning.
857/1978 om offentlighedslovens revision, s. 142,
Justitsministeriets vejledning om offentlighedsloven
(1986), pkt. 20, Justitsministeriets vejledning om
forvaltningsloven (1986), pkt. 57, Asbjørn Jensen m.
fl.: Offentlighedsloven (1986), s 88-89, Asbjørn
Jensen m.fl.: Forvaltningsloven (1987), s. 127, samt
Folketingstidende 1985-86, tillæg A, sp. 138 og -
især - sp. 214. ... Efter min opfattelse har
forvaltningsmyndigheden således pligt til ex officio
(uopfordret - red.) at meddele den
aktindsigtssøgende aktindsigt i de i
offentlighedslovens § 15, stk. 1, nr. 2, og
forvaltningslovens § 10, stk. 1, nr. 2, omhandlede
dokumenter samtidig med, at der i øvrigt meddeles
aktindsigt i sagen."
I Ombudsmandens egen bog fra 1994
"Forvaltningsret" s. 267 har skrevet om emnet:
"Blandt andet retten til
aktindsigt i journalen må medføre, at myndighederne
har pligt til at foretage journalisering af
dokumenter, samt at dette skal ske snarest
muligt."
Kort tid efter udgivelsen af den
omtalte bog "Forvaltningsret" udtaler
Ombudsmandens om klagepunktet:
"Der er ikke fastsat regler,
der påbyder, at myndighederne i almindelighed skal
journalisere indkommen (eller udgående) post.
Jeg har behandlet en sag om
aktindsigt i nogle dokumenter om leje af færgerne
"Ask" og "Urd". Sagen er omtalt i
min beretning for 1993 som sag nr. 21-3. Denne sag
angik bl.a. det spørgsmål at DSB ikke havde et
samlet arkiv og heller ikke på de enkelte kontorer
havde formaliserede arkiver med tilhørende
journalark. I denne sag, der altså vedrørte det
statslige område, måtte jeg konstatere, at der
heller ikke på det statslige område var regler der
påbyder at myndighederne i almindelighed skal
journalisere indkommen post. Rigsarkivaren har nemlig
ikke udnyttet en mulighed han efter § 6, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 857 af 21. oktober 1992 om
offentlige arkivalier og om offentlige arkivers
virksomhed har for at fastsætte regler om
arkivdannelsen, herunder om etablering, indretning,
afgrænsning og drift af journal- og arkivsystemer.
Jeg gengav i denne sag ombudsmandens udtalelse i FOB
1974/193 ff. som De også henviste til i Deres klage
til tilsynsrådet. Endvidere udtalte jeg i denne sag
bl.a. følgende:
Som det fremgår af den daværende
ombudsmands ovenfor gengivne udtalelse, må det
antages, at god forvaltningspraksis tilsiger, at
myndighederne tilrettelægger journaliseringsarbejdet
således, at indkommen post så vidt muligt
journaliseres umiddelbart efter modtagelsen.
Udtalelsen forudsætter, at posten i den aktuelle sag
skulle journaliseres, men tager næppe stilling til
spørgsmålet om hvorvidt der i almindelighed er
pligt til journalisering.
Såfremt en myndighed undlader at
foretage journalisering af indkommen (og udgået)
post og fordeler dokumenter, der angår samme sag,
til forskellige enheder inden for myndigheden, -
således som tilfældet var i den foreliggende sag, -
er der risiko for, at en anmodning om aktindsigt i en
sag ikke bliver imødekommet fuldt ud, fordi der ikke
er tilstrækkeligt overblik over, hvor sagens
dokumenter befinder sig. For at imødegå denne
risiko tvinges en borger, der under disse
omstændigheder søger aktindsigt, til at foretage en
væsentligt mere detaljeret identifikation af sagen
eller de ønskede dokumenter, end forudsat i
offentlighedslovens S 4, stk. 3. Det forhold, at en
myndighed undlader at foretage en samlet registrering
af de dokumenter, der hører til en sag, kan således
indebære en ikke uvæsentlig forringelse af
borgernes retsstilling efter offentlighedsloven,
bl.a. i tidsmæssig henseende. Hertil kommer, at der
under forhold, hvor der ikke er overblik over, hvor
sagens dokumenter befinder sig, også i andre
henseender kan være risiko for, at myndighedens
arbejde ikke bliver udført på fuldt betryggende
måde. På den baggrund er det min opfattelse, at god
forvaltningsskik tilsiger, at en myndighed i
almindelighed bør foretage systematisk
journalisering af indkommen og udgået post, og at
dette i særlig grad må gælde, hvor undladelse vil
stride mod hensynet til borgernes adgang til
aktindsigt, (det vil sige især, hvor der er tale om
større sager med mange dokumenter fordelt på
forskellige administrative enheder).
Som det fremgår af denne udtalelse
er det min opfattelse at det følger af god
forvaltningsskik at en myndighed i almindelighed bør
foretage systematisk journalisering af indkommen og
udgået post. "... "
Tilsynsrådet udøver et
legalitetstilsyn. Det vil sige at tilsynsrådet kun
kan gribe ind over for en kommune, hvis der
foreligger en tilsidesættelse af lovgivningen (eller
af gældende ret i øvrigt). Tilsynsrådet kan
således ikke tage stilling til rimeligheden eller
hensigtsmæssigheden af dispositioner som en kommune
foretager inden for lovens rammer. Det er almindeligt
antaget, at legalitetstilsynet også afskærer
tilsynsmyndighederne fra at efterprøve, om en
kommunal beslutning eller adfærd er i
overensstemmelse med "god
forvaltningsskik". Jeg henviser bl.a. til
"Lov om kommunernes styrelse,
Normalforretningsorden" med kommentarer af
Preben Espersen m.fl., s. 211, og til
"Forvaltningsret" af Karsten Loiborg m.fl.,
s. 513.
Jeg kan på denne baggrund ikke
kritisere at Tilsynsrådets for Københavns Amt ikke
har foretaget sig noget i anledning af Deres klage
over at Gladsaxe Kommune ikke fører journallister.
Ombudsmanden kan som udgangspunkt
ikke foretage sig noget direkte overfor Gladsaxe
Kommune i denne sag. Baggrunden herfor er at
ombudsmanden normalt kun kan undersøge klager over
kommunerne, hvis der på det pågældende sagsområde
er mulighed for at klage til en statslig myndighed
(ombudsmandslovens § 4, stk. 2). Tilsynsrådet anses
i den sammenhæng ikke for at være en almindelig
statslig klagemyndighed. Derfor kan ombudsmanden som
nævnt ikke behandle sagen direkte i forhold til
Gladsaxe Kommune. Som De tidligere har anført, har
jeg mulighed for at behandle sagen direkte overfor
Gladsaxe Kommune, hvis jeg tager sagen op af egen
drift (ombudsmandslovens § 6, stk. 5). Dette
forudsætter at der er tale om krænkelse af
væsentlige retlige interesser. Den foreliggende sag
har ikke en sådan karakter at jeg finder grundlag
for at indlede en undersøgelse efter
ombudsmandslovens § 6, stk. 5. "
Uddraget er en del af nedennævnte
udtalelse fra Folketingets ombudsmand:
Siden har Folketinget ombudsmand ved
lovændring i 1998 fået mulighed for at tage sagen op i
Gladsaxe kommune. Der har ikke manglet opfordringer fra
borgerne, men Ombudsmanden har altså ikke ønsket at
forholde sig til krænkelsen af borgernes retssikkerhed.
Gladsaxe kommunes opfattelse efter
ovennævnte afgørelse fremgår i en senere klagesag til
Tilsynsrådet i Københavns Statsamt. som blev behandlet
på Gladsaxe Økonomiudvalgsmøde af 1995.12.05. Som
oplæg til beslutning i udvalget anføres:
"Forvaltningen
finder ikke, at hverken offentlighedsloven eller
planloven er overtrådt i forbindelse med den stedfundne
proces. Kommunen har ikke en lovfæstet pligt til at
journalisere eller føre postlister, men det kan oplyses,
at der er igangsat et forberedende arbejde med henblik
på indførelse af et samlet journalsystem"
Uddraget er en del af nedennævnte
dagsorden:
I dag næsten 10 år efter at der blev
klaget over de manglende journal-lister er der ikke gjort
noget for at ændre på forholdene. Borgerne og pressen
har aldrig fået den ret, som oprindeligt var tiltænkt
dem, nemlig retten til at få en journal-liste over de
sager som føres i den offentlige forvaltning.
Åbenhedskomitéen har siden hen konstateret at en række
offentlige myndigheder ikke journaliseres deres sager.
Helt galt synes det at være i landets kommuner.
|