Af Åbenhedskomitéen
/v. John Damm Sørensen
(mob. 40 80
14 33)
Åbenhedskomitéen har henvendt sig til Erhvervs- og
Boligstyrelsen og Statsamt København om Gentofte Kommunes uregelmæssigheder
omkring den almene bebyggelse på Ørnegårdsvej 21.
På baggrund af tv-udsendelsen "Magtens Billeder" om
Gentofte Kommunes
planer om opførelse af 125 almene boliger i et støjforurenet
område i udkanten af kommunen, besluttede Åbenhedskomitéen sig for at
undersøge sagen nærmere.
En vel tilrettelagt aktindsigt i Gentofte Kommune viste
hurtigt, at
kommunen tilsyneladende ikke har optrådt korrekt i sagen. Vi
fandt, at reglerne for tilvejebringelse af kommuneplantillæg og
godkendelse af almene byggerier var tilsidesat.
Gentofte Kommunes planer for opførelse af 125 almene boliger
skal realiseres i et område, der siden 1985 har været en del af
kommunes offentlige parker. En nedlæggelse af parken i på Ørnegårdsvej
vil betyde, at de borgere, der i dag benytter parken, vil få meget langt
til offentlige parkarealer. Den nærmeste offentlige park ligger på
den anden siden af Lyngbyvejen, og kan derfor ikke umiddelbart erstatte
arealet på Ørnegårdsvej.
Derfor mener vi i Åbenhedskomitéen, at Gentofte Kommune ikke
kunne inddrage arealet til byggeri uden først at have spurgt
kommunens borgere om deres ideer til fremtidig anvendelse. En sådan høring af
borgerne skal gennemføres inden et eventuelt tillæg til kommuneplanen
sendes til offentlig debat. Da Gentofte Kommune undlod at indkalde
borgernes ideer og forslag til fremtidig anvendelse af parkarealet, mener Åbenhedskomitéen,
at Gentoft Kommune har handlet ulovligt og i åbenlys strid
med Planlovens regler om borgernes inddragelse i den fysiske planlægning, og
at det bør føre til , at kommuneplantillægget og lokalplanen for området
kendes ugyldigt. Åbenhedskomitéen har på den baggrund anmodet
Statsamt København om at underkende Gentofte Kommunes vedtagelse af
kommuneplantillægget og lokalplanen for Ørnegårdsvej 21.
Gentofte Kommunes behandling af boligselskabets ansøgninger
om statsstøtte, den såkaldte skema-A ansøgning, og udbud af
bygherrerollen er efter Åbenhedskomitéens opfattelse ligeledes sket i strid
med gældende regler. Vores aktindsigt i sagen afslører klare paralleller
til sagen om de 56 ungdomsboliger i Farum.
Mere konkret drejer denne del af sagen sig om, at Gentofte
Kommune på Statens vegne har udstedt garantier for de 125 almene boliger
i åbenlys strid med endog klare regler i lovgivningen om almene boliger.
Det forudsættes nemlig, at det støttede byggeri umiddelbart kan
sættes i gang, dvs. at byggeriet skal være i overensstemmelse med gældende
planer, og at det ikke forudsætte tilvejebringelse af yderligere planer.
Da det af lokalplanen fremgår, at nyt byggeri i området ikke
kan iværksættes uden tilvejebringelse af en samlet plan for
veje, legepladser, opholdsarealer og parkeringspladser, og at Gentofte Byråd
ikke kan give en sådan tilladelse uden først at gennemføre naboorientering,
er det vores opfattelse, at forudsætningen for skema-A godkendelsen ikke
er til stede. Derfor har vi bedt Erhvervs- og Boligstyrelsen om at
underkende Gentofte Kommunes udstedelse af garantier på Statens vegne.
Nu er det som allerede nævnt ikke kun omkring planforhold og
udstedelse af statslig garanti for byggeriet, at Gentofte Kommune har
problemer. Efter regler indført af VK regeringen, skal Gentofte Kommune
gennemføre udbud af bygherrerollen i for by.
Korrespondance:
Presseomtale:
|