Åbenhedskomitéen er en borgerrettighedsbevægelse,
hvis arbejde sigter mod at gøre borgere og presse
opmærksom på de vigtigheden af åbenhed i den
offentlige forvaltning samt de risici der er i relation
til demokratiet og borgernes retssikkerhed, hvis
åbenhedsprincippet tilsidesættes. Manglende åbenhed
kan i yderste konsekvens føre til korruption, nepotisme,
magtfordrejning, ukorrekte afgørelser, varierende
retspraksis m.v. Komitéen skal arbejde for mødeoffentlighed,
dokumentoffentlighed, projektoffentlighed
og reel arkivadgang samt generel åbenhed
gennem:
- at borgerne bliver gjort bekendt med
eksistensen af offentligheds- og
forvaltningslovens åbenhedsbegreber. Vi forventer, at pressen
kender disse begreber,
- at oplyse alle i samfundet om vigtigheden af
åbenhed i den offentlige forvaltning i såvel
Danmark som EU,
- at få udvidet gældende åbenhedsprincipper i
EU,
- at få implementeret offentlighedsloven og
forvaltningsloven i såvel den statslige - som
den kommunale forvaltning,
- at få ændret arkivloven, således at borgere og
presse får reel adgang til Danmarks arkiver,
- at få implementeret den kommunale styrelseslovs
krav om mødeoffentlighed i landets
kommunalbestyrelser og herunder gøre det
almindelig kendt, at loven ikke anerkender
begrebet "lukket møde" men kun, at der
undtagelsesvist holdes møder for lukkede døre.
Hensynet til at opnå en fri og åben debat i
kommunalbestyrelsen kan ikke begrunde
dørlukning,
- at påvirke landets kommunalbestyrelser til at
udarbejde korrekt lovlige dagsordner, hvor der
også redegøres for indholdet af de punkter, der
undtagelsesvist holdes for lukkede døre,
- at bevidstgøre borgerne om vigtigheden af at
systematisk brug af offentlighedsloven,
- at bevidstgøre borgere, presse og politikere om,
at åbenhed i den offentlige forvaltning uden
lovhjemlede journal-lister er en illusion,
- at bevidstgøre brugerbestyrelser og andre
offentlige bestyrelser om vigtigheden af åbenhed
omkring deres arbejde,
- at åbenhedsprincippet i offentlighedsloven og
forvaltningsloven straks implementeres i den
offentlige forvaltning som en lovpligtig service
over for borgere og presse, hvilket er i
overensstemmelse med lovenes oprindelige
hensigter,
- at gøre det strafbart for embedsmændene at
forbryde sig mod offentlighedsloven og
forvaltningsloven,
- at gøre det muligt for embedsmænd at
offentliggøre oplysninger, som søges
hemmeligholdt i strid med offentlighedsloven og
forvaltningsloven, uden at offentliggørelsen må
gøres genstand for undersøgelse i
forvaltningen,
- at princippet om åbenhed i den offentlige
forvaltning udvides og indarbejdes i al
lovgivning og at den åbenhed, som allerede er
indarbejdet i planloven, bliver implementeret i
den offentlig forvaltning og om muligt udvides
til eksempelvis at omfatte offentlige
aktieselskaber,
- at åbenhedsprincippet udvides til at alle
afgørelser og udtalelser i den offentlig
forvaltning m.m. (domstole, Folketingets
Ombudsmand, ministerier, styrelser, nævn,
statsamter, tilsynsråd m.v.) stilles til
offentlighedens rådighed i gratis og let
tilgængelig form bl.a. på Internettet,
- at vigtigheden af åbenhed i den offentlige
forvaltning i relation til demokrati og
retssikkerhed bliver en del af folkeskolens
pensum,
- at komitéen bliver høringsberettiget i
forbindelse med lovgivning, der berører
offentlighedsprincippet i al offentlige
forvaltning,
- at det gøres til et lovkrav at dommere,
embedsmænd m.v. har pligt til at offentliggøre
deres deltagelse i frimurerloger og andre
netværk, som f.eks. "VL-klubber",
- at det gøres til et lovkrav at politikere har
pligt til at offentliggøre deres bijobs samt
deres deltagelse i frimurerloger og andre
netværk, som f.eks. "VL-klubber",
- at det gøres til et lovpligtigt, at alle navne
på støttebidragere, som bidrager med mere end
kr. 1000, skal offentliggøres,
- at bekæmpe forloren åbenhed ved at påpege den,
når vi konfronteres med den.
|